26 Şubat 2019 Salı

PAKETLEME LİSTESİ (PACKING LIST)


    İhracatçının, malını sevk ederken hazırladığı paketleme listesidir.  Bu evrakın üzerinde aşağıdaki bilgiler yer almalıdır.

İhracatçının adı ve unvanı,
Mal cinsi,
Birim adedi, (metre, adet, kg, vb. gibi)
Birim ağırlığı,
Toplam Net ağırlığı,
Toplam Brüt ağırlığı,
Toplam kap sayısı,
Gümrük tarife istatistik pozisyonu (GTIP),
Malın Menşe,

    Bu bilgilere göre paketleme listesi hazırlanmalıdır.  Ayrıca bu evrak ile birlikte taşıma belgeleri ve gümrük beyannamesine yazılacak bilgiler yazılır.  Paketleme listesini basite almamakta fayda var çünkü Avrupa ülkelerine yapılacak ihracatlarda paketleme listesini basit bir şekilde düzenleyebilirsiniz.  Örneğin, satıcı unvanı, alıcı unvanı, mal cinsi, kap adedi, net kg ve brüt kg bilgilerini yazmak genel olarak yeterli olacaktır.

    Ancak Rusya’ya ihracat yapacaksanız işte o zaman çeki listeniz detaylı olmak zorundadır.  Taşıma şekliniz ne olursa olsun, ister karayolu, ister denizyolu, ister havayolu olsun.  Hepsinde de paketleme listeniz detaylı olmalıdır.  Örneğin, alıcı unvanı, satıcı unvanı, mal cinsi, kap şekli (çuval, palet, sandık, naylon ambalaj, makara vb.) her bir ürünün birim ağırlığı, net kilo, brüt kilo, gtip kodu, her bir ürünün mal bedeli yer almalıdır.  Ayrıca yine net kilo ile brüt kilo arasındaki farkın kap şekline göre makul ağırlıkta olması gerekmektedir.  Standart EURO paletin ağırlığı ortalama 18 kg’dır.  Siz bir palet ağırlığına 30kg yazamazsınız.  Ya da kap şekliniz sandık ise sandığın boş ağırlığını tartmalısınız, net ve brüt kilo arasındaki fark boş ambalajın ağırlığını versin.  Genelde üreticiler malı üretir ancak tartma konusuna geldiğinde bu konu atlanır, net kilosunu kabaca bildirirler, üzerine ambalaj ağırlığını da tahmini koyup size net ve brüt kiloyu bildirirler.  Siz de ihracat işlemine üreticiden aldığınız net ve brüt kiloları yazar paketleme listenizi oluşturursunuz ancak TIR gümrük işlemleri sırasında gümrük işleminin yapıldığı sahadaki kantara girer tartım sonucuna bakılır ve bir bakarsınız üreticinin verdiği ağırlıklar ile aracın içerisindeki ağırlık arasında 1000 kg ya da buna benzer farklılık ortaya çıkar.  İşte bu durumda sıkıntıya düşersiniz.

    Yapılması gereken öncelikle üreticiden ya da satıcıdan malı yükletmeden önce nakliye şekliniz denizyolu ise sorun yok çünkü konteynerlerin boş darası konteynerlerin üzerinde yazılıdır, karayolu ise TIR’ı boş halde tartıma gönderiniz.  Daha sonra üretici ya da satıcı malları yükledikten sonra TIR’ı dolu halde tekrar tartıma gönderiniz ki aradaki fark ile satıcının/üreticinin size verdiği paketleme listesindeki kiloları kontrol edebilesiniz.

Örneğin,
Klima santrali yükleyeceksiniz.  Nakliye şekliniz de karayolu yani TIR ile olsun.   Yükleme yapmadan önce aracı kantara yönlendirdik boş kilosunu almak için.
Aracın (Dorsenin) boş hali 14500 KG.
Yükleme bitti ve gümrüklü sahaya göndermeden önce tekrar kantara yönlendirdik.
Aracın (Dorsenin) dolu hali 22500 KG.
Dolu hali-boş hali= 22500-14500 = 8000KG.  Üreticinin /satıcının size hazırlayacağı paketleme listesinin brüt ağırlığı 8000KG olmak zorundadır ve siz bu kilolara göre paketleme listenizi hazırlayıp, ihracat faturanızın, ihracat gümrük beyannamenizin gerekli ise menşe belgesinin ya da ATR/EUR1/FORM A belgenizin üzerine bu nihai kiloyu yazmak zorundasınız ki bütün evraklar birbirleri ile tutarlı olsun.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder