25 Şubat 2019 Pazartesi

TIR Karnesi (TIR KARNET)


TIR Karnesi uluslararası kara taşımacılığını dolayısıyla uluslararası ticaretin kolaylaştırılmasını sağlayan bir gümrük transit belgesidir.

Eşya, TIR Karnesi himayesinde hareket noktasındaki gümrük idaresinden, varış noktasındaki gümrük idaresine kadar bir prosedür altında taşınır ve bu prosedüre TIR Sözleşmesi kapsamında "TIR taşıması" denir.

Her bir TIR Karnesinin farklı bir referans numarası vardır. İhtiva ettiği sayfa sayısına göre 4, 6, 14 ve 20 yaprak olmak üzere çeşitlere ayrılmıştır. Karne sayfa sayıları, hareket, varış ve transit olarak geçilecek ülke ve/veya gümrük idaresi sayıları göz önüne alınarak, farklı basılmıştır. Bunun için, TIR karnesi açılırken, karneye işlem yapacak olan hareket, transit ve varış gümrük idareleri sayısı hesaba katılmalıdır. Örneğin 6 yapraklı bir TIR Karnesi 6 gümrük idaresi arasında kullanılabilir.


TIR Karnesi tek bir TIR taşıması için düzenlenir. Eşya hareket, transit ve varış gümrüklerine TIR Karnesi ile beraber sunulur. TIR Karnesi usulüne uygun olarak ilgili gümrük idaresine onaylatılır. Bu işlemden sonra TIR Karnesi kefil kuruluşa iletilmek üzere, TIR işlemlerinin yürütüldüğü Oda'ya iade edilir.

TIR Karneleri Birliğimiz adına TIR işlemlerini yürütmekle görevlendirilen Odalarımız tarafından dağıtılır. Karne hamilleri TIR işlemlerini yalnızca bu odalardan tercih edeceği birisi ile yürütür.

TIR Karnesi uluslararası kara taşımacılığını dolayısıyla uluslararası ticaretin kolaylaştırılmasını sağlayan bir gümrük transit belgesidir.

Eşya, TIR Karnesi himayesinde hareket noktasındaki gümrük idaresinden, varış noktasındaki gümrk idaresine kadar bir prosedür altında taşınır ve bu prosedüre TIR Sözleşmesi kapsamında TIR Taşıması denir.

Her bir TIR Karnesinin farklı bir referans numarası vardır.  İhtiva ettiği sayfa sayısına göre 4,6,14 ve 20 yaprak olmak üzere çeşitlere ayrılmıştır.  Karne sayfa sayıları, hareket, varış ve transit olarak geçilecek ülke ve/veya gümrük idaresi sayıları göz önüne alınarak, faklı basılmıştır.  Bunun için, TIR karnesi açılırken, karneye işlem yapacak olan hareket, transit ve varış gümrük idareleri sayısı hesaba katılmalıdır.  Örneğin 6 yapraklı bir TIR Karnesi 6 gümrük idaresi arasında kullanılabilir.

TIR Karnesi tek bir YIR taşıması için düzenlenir.  Eşya hareket, transit ve varış gümrüklerine TIR Karnesi ile beraber sunulur.  TIR Karnesi usulüne uygun olarak ilgili gümrük idaresine onaylatılır.  Bu işlemden sonra TIR Karnesi kefil kuruluşa iletilmek üzere, TIR işlemlerinin yürütüldüğü Oda'ya iade edilir. 

Jeneratör üretimimiz için motor ve alternatör getireceğimizi düşünelim.  Bir motor ve bir alternatör TIR’ın tamamını tonaj açısından doldurduğunu düşünelim, ancak malzemelerin sağında, solunda ve arkasında boşluklar olduğunu farz edelim.  Nakliyeci ile tam TIR olacak şekilde navlun anlaşması yaptık ve malı yüklettik.  Biliyoruz ki malı yüklediğimiz yerden Türkiye’ye transit süre 10 gün.  Nakliye firması malın yüklendiğini yükleme ihbarı (Shipment advice) ile bildirdi.  10 gün doldu ancak araç henüz Türkiye’ye girmedi.  Nakliye firması 13 gün sonunda Türkiye’de daha önceden belirlediğimiz gümrük sahasına vardığını bildirdi.  

Malzemelerin ithalatı yapıldı ve gerekli evraklar (yurt dışı alım faturası, navlun faturası, CMR, TIR karnesi ve gümrük komisyon faturası) tarafımıza ulaştı.  Evrakları incelerken TIR karnesinde belirlediğimiz varış gümrüğü dışında başka bir varış gümrüğü daha olduğunu gördük.  Örneğin Erenköy Gümrük Müdürlüğü’ne aracın varmasını beklerken araç önce Halkalı Gümrüğü’ne girmiş ardından Erenköy Gümrüğü’ne.  Böyle bir durumda, nakliye firmasının malı geç getirmesinin sebebi bizim anlaştığımız tam TIR taşımacılığı yerine başka firmanın da mallarını bizim organize ettiğimiz TIR’ın içerisine koymaya çalışmış olması ve malımızı belirlenen sürenin dışında getirmiş olması ihtimalini meydana getirir.

Başka bir örnekte ise, iki farklı yerden yükleme yaparak ihracat yapacağımızı düşünelim.  Birinci yükleme yeri kendi depomuz diğeri ise Serbest Bölge’deki bir depo olsun.   Bu durumda öncelikle gümrük komisyoncusuna iki farklı şekilde ihracat yapılacağını bildirmeliyiz ki beyannameleri ve TIR Karnelerini düzenlerken hata yapmasını önleyelim.  Öncelikle kendi depomuzdan yükleme yapmalı, ihracat beyannamesini açtırıp daha sonra Serbest Bölge’deki yükleme yerine TIR’ı göndermeliyiz.  İlk gümrük beyannamesinin açıldığı gümrükte ilgili gümrük kaşesi vurulup Serbest Bölgeye gideceğine dair TIR karnesine Serbest Bölge yazıyor, Serbest Bölgedeki yükleme işlemleri ve transit ticaret işlemleri sonlandıktan sonra TIR karnesi Serbest Bölge gümrüğü tarafından onaylanıp TIR karnesine hangi gümrük kapısından Türkiye’yi terk edecek ise çıkış kapısını ve ne kadar süre içerisinde yurt dışına çıkması gerektiğini TIR karnesi üzerinde belirterek karneyi onaylayıp kapatıyor.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder