25 Şubat 2019 Pazartesi

PROJE LOJİSTİĞİ

PROJE LOJİSTİĞİ

 Lojistik hizmet sağlayıcıları, her bit işletmeyi nakliye, dağıtım ya da depolama benzeri faaliyetlerinden bağımsız olarak bir proje işi olarak görürler.  Sektörde sıkça dile getirilen müşteri tarafından talep edilen her hizmet aslında bir projedir, yani her müşterinin diğerlerinden farklı talepleri vardır.  Her projenin planlaması, organizasyonu, bütçesi, aşaması ve zaman kısıtlamaları farklı olmaktadır.

  Proje ve inşaat lojistiği, özel operasyonlar olarak tanımlanabilir çünkü operasyonel süreçler ve lojistik faaliyetler genel kargo operasyonlarından farklıdır. İşlemin farklı boyutlarda ve özelliklerde gerçekleştirilmesi, kullanım ve taşıma işlemlerinin her seferinde farklı olduğu anlamına gelir.  Bu nedenle, uygulanan lojistik çözümler her işlem için farklı biçimlerde olabilir.  Bir terzinin, müşterisinin ölçülerine ve isteklerine göre özel bir elbise tasarımı yapması gibidir.

  Transit geçiş yapılacak ülkeler ve yol güzergahları projenin başında belirlenmeli ve gerekli izinler alınarak projenin fiyatlandırılmasına devam edilmelidir.  Bu durum özellikle Rusya, Azerbaycan, Katar, Cezayir ve Afrika ülkeleri için çok daha büyük önem arz etmektedir.  Aynı zamanda, taşınan ağır yükün yollara zarar verdiği gerekçesiyle ülkeler, çevre vergisi ve kara yolu transit vergisi gibi vergileri de nakliye firmalarından talep etmektedirler.  Bu durumu da lojistik firmaları projeyi maliyetlendirme aşamasında hesaba katmalıdırlar.  Bu doğrultuda, ağır yük taşımacılığının işletme maliyetleri diğer taşımacılık işlemlerinden daha yüksek olabilmektedir.

  Proje taşımacılığı sadece malzemelerin sevk edilmesinden ibaret değildir.  Proje sahalarındaki risk yönetimi planları temel risk ve sorumluluk alanlarını da belirlemektedir.  Yöntem, araç ve insan kullanımından kaynaklanabilecek kaza, hasar ve kayıplar nakliye sırasında gerçekleşebilmektedir.  Proje taşımacılığının temel ilkesi sağlık güvenlik ve çevre koşullarına uygun olmasıdır.

  Operasyonlardaki operatörler, özellikle nakliye tarafındakiler, bu kurallara uygun hareket etmek zorundadır.  İş sağlığı ve güvenliği sistemi gereği, kask, iş eldiveni, dirsek burunlu ayakkabı bulundurulması, iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin tamamlanması, oluşabilecek büyük kazaları önlemek için gereklidir.

  Proje lojistiğinde taşınan malzemelerin ölçüleri, ağırlıkları ve meblağları da farklı olacağından dolayı sigorta konusu da mutlaka dikkate alınmalıdır.  Hacimli ve ekonomik değerlerin yüksek olduğu proje sahalarında, malzemelerin taşınması ve/veya aktarma sırasında hasar ya da yaralanma olduğunda tarafların sorumluluklarının açıkça tanımlanabilmesi ve zararın karşılanabilmesi için sigortanın yapılması şarttır.  Sigortanın olmaması ve kayıp / hasar durumunun oluşması esnasında, lojistik şirketi sadece müşterilerinin kaybetmekle kalmayacak, aynı zamanda hizmet maliyetinden çok daha yüksek bir maliyetle karşı karşıya kalacaktır.

  İnşaat sektörünün gelişimi ile proje lojistiği önemli bir yere gelmiştir.  Lojistik şirketleri standart TIR'dan araçlarını lowbed ve daha geniş araçlarla genişleterek proje lojistik hizmetleri sunabilmektedirler.  Komple TIR ve dorse taşımacılığından ziyade daha çok proje taşımacılığı, nakliye firmaları için cazip karlar ile çalışabilmelerine olanak sağlamaktadır.

  İnşaat sektörünün gelişmiş olduğu ülkelerde (özellikle Rusya, Cezayir, Sudan, Kuveyt, Katar, Afrika Ülkeleri vb.) proje lojistiğine daha fazla ihtiyaç duyulmaktadır.  Nitelikli ve deneyimli personele de ihtiyacın olmasıyla birlikte, sigorta şirketleri, ağır vasıta üreticileri ve lojistik altyapı sistem üreticileri de proje lojistiğinde ön sıralarda yer almaktadır.

  Proje taşımacılığını yönetmek için yeterli ekipman, deneyimli personel ve altyapı sistemleri gereklidir.  Bu ihtiyaçların karşılanması halinde, proje taşımacılığı ulaştırma sektöründe en keyifli, karlı ve hareketli işlerden biri olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder