26 Şubat 2019 Salı

TEDARİK ZİNCİRİ VE SATIN ALMA



  Satın alma işlevi tedarik zinciri yönetiminde stratejik olarak vazgeçilmez bir role sahiptir.  Tedarik zinciri yönetiminin, tedarikçinin tedarik sonu ile aradaki etkileşimini sonlandırmaktadır.  Klasik satın alma tanımı, doğru kalitedeki, doğru materyalleri ve / veya hizmetleri, doğru kaynaktan elde etmek doğru fiyata doğru yere ulaştırmaktır.

  Satın alma yönetimi, tanım gereği, tedarik zinciri yönetimi stratejilerini destekler ve uygular.  Tedarik zinciri yönetiminin teslimat silahlarından biri veya belki de en önemlisidir.  Müşteri siparişlerini uygun bir maliyetle karşılamak için gereksinimleri ise zaman, kalite ve malzeme olarak tanımlanmaktadır.

  Optimum maliyet, kalite ve ürünlerin hızlı bir şekilde tedarik edilmesi satın alma için temel gereksinimlerdendir.  Satın alma stratejileri; şirket stratejileri ile satın alma stratejilerinin uyumlu hale getirilmesi, tedarikçi performanslarının sürekli olarak izlenmesiyle stratejik ortaklıkların kurulması, tedarikçilerle kurulan entegre sistemler ile çoklu satıcı entegre bilgilerin elde edilmesi ve depoda altyapıların oluşturulmasıdır.

  Geleneksel olarak tedarikçi değerlendirmesine yaklaşım bir firma içinde var ise, satın almada fiyat, kalite ve teslimat üzerinde odaklanmaktadır.  Bu faktörler hala en çok kullanılanlardır, ancak bazı firmalar bunları sektörle ilgili diğer faktörlerle de desteklemeye başlamıştır.  Bu, satın alma firmasının en uygun tedarikçiyi seçme yeteneğini geliştirmektedir.

  Diğer önemli faktörler ise iletişim ve sürekli iyileştirme çabalarıdır.  Şirketler ayrıca, tedarikçilerin değerlendirilmesi ve korunması için resmi bir yönteme sahip olmanın faydaları konusundaki anlayışını desteklemektedirler.

  Tedarik zinciri yönetiminin doğru ve etkin bir şekilde yönetilebilmesi için, satın alma yönetiminin aynı kalite ve doğrulukla gerçekleştirilmesi gerekmektedir  Satın alma yönetimi, şirketin finansal yönetimini, envanter yönetimini, üretimini doğrudan etkilediği için tüm birimlerle etkileşime girmelidir.

  Kısaca " parasını verdik aldık" şeklinde olmamalıdır.  Satın alma stratejilerinin geliştirilmesi gerekmektedir.  Yeri geldiğinde tedarikçiler ile belli bir hacme ulaşıldığında alınması gereken indirim (rebate), yeri geldiğinde finans departmanının gücünü kullanarak toplu alım ya da ödeme şekillerindeki farklı yollar ile şirkete katkı sağlayarak yönetilen bir süreç olmalıdır.  Satın alma departmanını sadece malzeme alışı olarak düşünmemek gerekir, hizmet alımı da satın alma faaliyeti olarak düşünülebilir.  Örneğin, iç nakliye hizmetinin alınması, gümrük komisyoncusu ile ithalat ya da ihracat işlemlerinin yürütülmesi ya da bilgi teknolojileri sisteminin şirket istek ve ihtiyaçlarına uygun olarak tedarik edilmesi de satın alma faaliyeti olarak adlandırılmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder